Post K

Dæmning ved St. Vejle ådal

Lyt her

Post K1Herfra har du et åbent vue ud over Store Vejle ådal. Og når du kigger mod nord - op mod jernbanen - så er der ingen tvivl om, at det her, netop er en Å-dal! Du kan tydeligt se, hvordan det har været nødvendigt at lavet en dæmning, for at få togene helskindede over.

Toge kan jo ikke som biler, køre op og ned ad bakker. De er bedst til plane skinner – det var de i hvert fald, da jernbanen her, blev anlagt. Og det er rigtig mange år siden, for faktisk er strækningen Danmarks ældste. Eller det vil sige, den gang i 1840'erne gik Danmark jo til Ejderen, og tager vi den stump med, så kom de der nede først med en jernbane mellem Hamburg og Kiel i 1844 – men i det nuværende Danmark, da er jernbanen her den første. Og den er fra 1847.

I dag kan togene bedre køre lidt op og ned, men det kunne damplokomotiverne altså meget dårligt den gang. Derfor skulle skinnerne ligge så lige som overhovedet muligt. Resultatet blev dæmningen, hvor togene kører 6-8 meter oppe i luften. Andre steder måtte man omvendt grave af. Prøv f.eks. at lægge mærke til det, næste gang du passerer Valby bakke med toget.

Når man sådan lægger en dæmning på tværs af en Å-dal, så skal man naturligvis sørge for, at der er hul i den. Ellers ville Store Vejleå jo flyde over. For at være helt sikker på, at hullet ikke bare sådan lige fladt sammen igen, så engagerede man nogle engelske ingeniører. I England havde de nemlig allerede længe bygget jernbaner, så de havde solide erfaringer. De fik da også bygget en viadukt i kampesten og teglsten, der den dag i dag lader togene slippe tørhjulede over ådalen. Desværre er viadukten frygtelig skæmmet af graffiti, hvilket dog ikke gør, at den ikke er meget sjov at gå igennem alligevel.

Men nu du står her ude på sletten, så se dig omkring. Drej en omgang. Nyd det åbne landskab. Se Høghsbjerget i Syd. Skoven i øst. Hør motorvejens frygtelige irriterende larm i vest. Og tænk så bare, lige her omkring hvor du nu står, da lå der en gang en jernalderlandsby!